Under hösten 2018 påbörjades satsningen med en förstudie där Karolina Lagerlund, VD på HNS, och Jessica Ortiz Bergström, projektledare för Gilla Häst, träffade representanter från olika delar av hästsfären. Målet var att identifiera vilka områden som behöver lyftas och som det känns naturligt att samverka kring. Efter ett antal värdefulla samtal stod det klart att gemenskap bortom olikhet samt ro, styrka och läkande hästkrafter hamnade högst på listan.
– I en undersökning gjord av Novus tog vi samtidigt tempen på attityder till hästnäringen och hästar i Sverige, och glädjande nog har hästen en stark ställning idag och en aktiv livsstil ligger i tiden. I undersökningen framgick det även att 17 % av de tillfrågade anser att hästen bidrar till god folkhälsa. Det är ett bra utgångsläge och vi har stor förhoppning om att kunna stärka den siffran de kommande åren, säger Karolina Lagerlund.
Berättelser med människan i centrum och hästen som friskvårdare, är innehåll som har potential att även nå utanför hästnäringens egna kanaler och kan därmed bidra till att stärka hästens roll i samhället. Allt eget innehåll kommer att publiceras på gillahast.se. Under hösten sker en större lansering, men redan nu pågår en fototävling som puttrar på den 1 juli – 1 augusti med webbplatsen som hemvist.
Satsningen för att utveckla och jobba med attraktivitet inom ramen för Gilla Häst har ett treårigt perspektiv.
– Min förhoppning är att organisationerna använder oss i projektet för att producera innehåll och testa lite nya angreppssätt för att nå ut brett. Dessutom hoppas jag att alla som delar vår övertygelse om att vi människor mår bra av att umgås med hästar, även hjälper oss att dela våra berättelser, säger Jessica Ortiz Bergström.