Hoppa till innehåll

Välkommen till nya hastnaringen.se. En del saker ser lite annorlunda ut än tidigare. Är det något du saknar eller inte hittar skicka ett meddelande till paola.squassina@hastnaringen.se

Svenska hästar på export – ny satsning av HNS, Flyinge och SWB

Behovet av välutbildade sporthästar växer runt om i världen och svenska hästar är eftertraktade på den internationella marknaden. Nu arrangeras en kurs i försäljning och export för svenska hästuppfödare.

Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) vill tillsammans med Swedish Warmblood Association (SWB) och Flyinge AB ge svenska uppfödare en möjlighet att vässa sin kompetens i konsten att sälja och exportera sina uppfödningar. Det långsiktiga syftet för samarbetsparterna är att öka den svenska hästuppfödningen och därmed aktivt bidra till en levande landsbygd i Sverige.

– Vi är en paraplyorganisation med visionen att ”hästen utvecklar och förenar Sverige”. Vi tror att hästar är nyckeln till en mer levande landsbygd där vi ser hästuppfödningen som en mycket viktig komponent. Sverige har med sina stora markytor en klar konkurrensfördel när det gäller att kunna föda upp sunda och hållbara hästar, säger Stefan Johanson, HNS.

Den 15-16 mars genomförs en kurs i försäljning och export i Stockholm för ett 20-tal SWB-uppfödare. Föreläsare på kursen är bland andra representanter från Business Sweden som suporterar svenska företag att växa internationellt och den välkände belgiske hästhandlaren Ludo Phillipaerts som har hela världen som arbetsfält.

– Våra svenska varmblod är sunda, har ett gott temperament och är framgångsrika i sporten, vilket gör dem eftertraktade. Men för att nå hela vägen som uppfödare så gäller det inte bara att föda upp fina hästar, man behöver kunna sälja dem också, säger Helen Uddefors, VD för SWB.

Uppfödarna i SWB är utan tvekan hungriga på att lära sig mer om försäljning och den internationella marknaden, närmare 100 uppfödare har anmält intresse att delta på kursen.

– Det är otroligt roligt att uppfödarna är på hugget! Den här gången kan vi ta emot ett 20-tal kursdeltagare, säger Helen Uddefors, som hoppas på att kunna få med fler uppfödare i nästa steg av försäljnings- och exportsatsningen.

– Förutom ökad kompetens och nätverksbyggande är målsättningen med den första kursen är att vi ska komma fram till vad vi kan göra tillsammans. Det blir två spännande dagar, tror Helen Uddefors.

Till press/media:
Vill du delta under kursens första dag, den 15 mars på Solvalla? Anmäl till anna.nystrom@flyinge.se